Thursday, May 25, 2006

Zaid Ibrahim tarik balik saman 'hudud'

Wed May 24, 06 08:34:01 PM Oleh Rizal Tahir
KOTA BHARU, 24 Mei (Hrkh) - Anggota Parlimen Kota Bharu, Dato' Zaid Ibrahim menarik balik kes samannya terhadap kerajaan Kelantan berhubung Enakmen Kanun Jenayah Syariah ll (Hudud) yang difailkan kira-kira tiga tahun lalu.
Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan Negeri, Takiyuddin Hassan berkata, anggota Parlimen berkenaan memfailkan notis pemberhentian tindakan tersebut di Mahkamah Persekutuan baru-baru ini.
"Kita telah menerima surat dari peguam kita mengatakan Dato' Zaid Ibrahim telah memfailkan notis pemberhentian tindakan tersebut di Mahkamah Persekutuan, di mana surat berkenaan bertarikh 5 Mei," ujarnya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco di Kota Darulnaim, di sini hari ini.
Oleh kata beliau pada mesyuarat Exco yang bersidang tersebut kerajaan negeri bersetuju terhadap keputusan penarikkan itu dengan bersyarat dikenakan kos.
"Ini bererti kita bersetuju kes berkenaan ditarik balik tetapi dengan kos, di mana kos bakal ditentukan oleh mahkamah. Ia akan ditaksirkan pihak mahkamah,"ujarnya.
Sebelum ini Zaid melalui peguamnya sebagai pempetisyen membuat perisytiharan di mahkamah bahawa Enakmen Kanun Jenayah Syariah ll 1993 bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia.
Ekoran itu, kerajaan negeri telah melantik peguam untuk mengendalikan kes berkenaan. Bagaimanapun perbicaraan ditangguhkan beberapa kali.
"Dan hari ini kerajaan negeri diberi maklum bahawa pihak pempetisyen telah menarik balik kes berkenaan.
Takiyuddin berkata, walaupun kerajaan negeri tidak mengetahui sebab sehingga pempetisyen menarik balik kes berkenaan, namun ia diterima dengan kos.
"Dalam mesyuarat Exco hari ini memang kita mengalu-alukan tindakan terbabit," ujarnya.
Takiyuddin juga berkata, Enakmen Jenayah Syariah ll adalah undang-undang yang sah kerana diluluskan dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 1993 dan disokong kesemua 39 Adun termasuk dua dari pembangkang.
Kedua-dua Adun berkenaan iaitu dari Sungai Pinang, Haji Nordin Salleh dan Adun Limbongan, Wan Mohd Najib Wan Mohamad.
Tegas anggota Exco terbabit apa yang lebih penting undang-undang hudud turut mendapat perkenan Sultan Kelantan, jadi ia telah menjadi undang-undang yang sah.
Bagaimanapun kata beliau kesahihannya akan terbatal sekiranya Mahkamah Persekutuan membuat satu deklarasi bahawa undang-undang berkenaan bercanggah dengan perlembagaan Persekutuan.

No comments: