Wednesday, May 17, 2006

PAS MEMIMPIN PERJUANGAN

PAS tampil sebagai sebuah Gerakan Islam yang juga menepati ciri – ciri gerakan politik dan gerakan massa , memimpin perjuangan dan membimbing ummah guna mendepani tahaddiyat ( tentangan ) jua menyerap tekanan yang dihadapkan kepada ummah.

Menggalas tanggungjawab ini , PAS membina satu keupayaan berkualiti tinggi yang melepasi sempadan daerah keupayaan sendiri . Namun realiti ini hanya dapat direalisasikan apabila nokhtah dibawah , berjaya dibentuk dalam graf yang paling optimum.

Kepimpinan ulama yang perkasa dengan takrifnya yang benar dan tepat.

Ulama’ yang profesional .

Profesional yang bernilai ulama’

Menjuarai isu masyarakat .

Membentuk jaringan gerakan yang bertaraf international

Membina imej Jamaah yang menepati sifat sebuah kerajaan layak memerintah.

Melengkapi keperluan jamaah dan tuntutan ummah.

Melebarkan political enggagement

Menampilkan kepimpinan dinamis dan sesuai zaman .

Sistem pengkaderan yang efektif

Berasaskan statement di atas , tanggungjawab ini bergalas bahu diantara satu sama lain. Antara pemimpin dan anggota , antara anggota dan anggota yang lain .

5 prinsip bersifat wajib milik oleh setiap individu yang menyertai Gerakan Islam ini.

Iltizam ( komitmen )
Wala’ ( kesetiaan dan kejujuran )
Tadhiyyah ( pengorbanan )
As Samu’ wat toa’h ( dengar dan taat )
Ukhuwwah fillah ( Persaudaraan )


5 badihiyyat ( tuntutan utama ) yang wajib dilaksanakan .

Belajar sungguh-sungguh dan kuasai ilmu dengan niat untuk menjadi bekal berjuang di Tanahair kelak .

Bina kemahiran berorganisasi untuk mengurus jamaah / parti dengan berkesan bila pulang kelak .

Kuasai ilmu pidato dengan segala seninya kerana ia adalah medium yang sangat berkesan untuk dakwah kita .

Bina watak dan karisma kepimpinan berwibawa guna memimpin ummah menghadapi cabaran yang kian sengit.

Elak pertembungan sesama sendiri dan menghabiskan masa dalam perkara yang remeh . Jadi pejuang yang matang dan dewasa .

5 tabiat perjuangan yang mesti sedia dihadapi dengan tabah .

Bunuh ( Nyawa terancam .)
Buang daerah
Penjara
Jauh perjalanan yang terpaksa dilalui
Sukar menempuh halangan .

Pendekatan PAS terhadap perjuangan Islam di tanahair .

Muwaajahah bis silmi atau muwajjahah silmiyyah .

Berhadapan dengan lawan secara aman ( tidak melalui peperangan ) .

· Dakwah ( lisan dan perbuatan )
· Mauizah ( nasihat dan pedoman )
· Inzar ( peringatan )
· Mujaadalah ( dialog atau debat yang positif )
· Muzoharah ( tunjuk perasaan / demontrasi )

2. Membentuk jamaah sebagai Parti Politik dan Menyertai Pilihanraya .

Pada tanggal 27 june 1955 bermula penyertaan PAS dalam pilihanraya ( Pilihanraya Persekutuan Pertama ) untuk merebut 52 kerusi dan PAS telah menang satu kerusi di Kawasan Parlimen Krian melalui calonnya Tuan Guru Hj. Ahmad Hj. Husin hinggalah tahun 1959.

Penyertaan ini di atas hasrat untuk menegakkan Islam di Malaysia dan PAS telah memilih cara Muwajjahah Silmiyyah untuk menghadapi pihak yang tidak melaksanakan Islam ( Barisan Nasional ) di negara kita dengan menolak kaedah Revolusi dan perang.

Peringkat awal penyertaan PAS dalam pilihanraya tidak dipersoalkan hukum syarie atau tidak oleh mana mana badan atau pihak. Isu kesyariean kaedah pilihanraya ini hanya timbul setelah wujudnya jamaah - jamaah islam yang tidak puas hati terhadap PAS.

Pilihanraya adalah peluang terbuka dalam sistem Jahiliyyah untuk kita bermuwajjahah ( menentang ) pihak pemerintah yang enggan melaksanakan Syariah Allah swt. Melalui ruang ini juga , dilebarkan usaha dakwah dan gerakkerja mempertahan dan melindungi agama Allah swt.

Sebagaimana ruang dalam sistem jahiliyyah digunakan oleh Abu Talib untuk melindungi anak saudaranya Muhammad saw. Begitu juga dilakukan oleh Mata'am bin A'di untuk melindungi Rasulullah saw. ketika baginda pulang dari Taif. Ruang itu turut digunakan oleh Ibnu Ad Daghnah ketika memberi perlindungan kepada Syadina Abu bakar As-Sidiq rha. yang dihalau oleh kaumnya.

Namun pilihanraya sebagai satu ruang dalam sistem jahiliyyah ini tidaklah bererti satu -satunya kaedah dakwah dan perjuangan yang ada dan kita tidak pernah beriman kepada demokrasi . Kita menerima pilihanraya selama mana ia selamat digunakan demi melebarkan dakwah dan menegakkan Islam , tetapi jika sekiranya ruang ini tidak lagi selamat digunakan , maka ruang - ruang atau kaedah - kaedah yang lain pula akan digunakan demi agama Allah swt.

Sebagaimana berlaku pada Ibnu Daghnah ketika mana ia tidak tahan dengan tekanan Musyrikin Quraisy yang meminta supaya Ad Daghnah menghentikan kerja dakwah Abu Bakar As - Siddiq yang berada di bawah lindungannya , lalu ibnu Ad Daghnah mengugut Abu Bakar rha. samaada menghentikan kerja - kerja dakwah untuk terus berada di bawah lindungannya atau dilucutkan perlindungan itu .

Syaidina Abu Bakar rha. menjawab : Aku pulangkan kembali kepada mu perlindungan yang diberikan kepada ku , Aku redho dengan perlindungan yang dikurnniakan oleh Allah swt. Demikianlah Abu Bakar rha. mengambil ruang yang ada dalam satu sistem Jahiliyyah ketika itu untuk bernaung dan melebarkan dakwah , namun ruang itu tidak bererti segala - galanya untuk dakwah malah apabila ia dirasakan tidak lagi selamat dan memberi pulangan sebaiknya kepada kerja - kerja dakwah , maka ruang ruang lain yang dibuka oleh Allah swt untuk menegakkan agamanya amatlah luas.

Melalui pilihanraya, PAS mampu menyuarakan Islam dan pandangan - pandangannya di Parlimen dan juga DUN yang perlu difahami bahawa disitulah undang - undang negara kita digubal.

PAS juga mampu menggubal undang - undang Negara ini untuk dilaksanakan Islam jika dua pertiga ahli parlimen menyokong PAS.

Berasaskan kenyataan ini , PAS berjuang dan bertanding dalam pilihanraya di peringkat Parlimen dan DUN sebagai usaha untuk menggubal undang - undang negara ini dari Jahiliyyah kepada Islam .

Dalam ertikata lain , meneruskan usaha Rubaei bin Amir rha. : Mengeluarkan sesiapa jua yang mahu dari perhambaan sesama hamba kepada perhambaan kepada Allah tuhan yang mencipta hamba . Dari kedhaliman agama ciptaan manusia kepada keadilan Islam wahyu yang diturunkan oleh Allah swt. dan dari kesempitan duni kepada keluasan dunia dan akhirat yang dijanjikan oleh Allah swt.

PAS sebagai Gerakan Islam yang Dinamik ,


Peranan Intelektual .

Demi memastikan PAS bergerak seusia dengan zaman yang ditempohnya , PAS memerlukan anjakan semasa dalam pelbagai aspek yang diperlukan seperti paradigma , attitude dan strategi yang sesuai dengan keperluan perjuangan dan zaman .

Justeru itu , semua pihak anggota parti khasnya intelektual mestilah berfungsi sebagai outomotif untuk menjana jentera parti . Kepada mereka tersandarnya tanggungjawab ini justeru mereka memiliki ilmu sedang ilmu itu pula adalah potensi yang ada pada mereka .

Intelektual sewajarnya sensitif terhadap fenomena ini dan melengkapkan diri mereka pula dengan kefahaman dan keinsafan yang tinggi untuk berjuang dan menyumbang . ( ilmu tanpa kefahaman , tidak menjadikan mereka mampu turun ke medan perjuangan . )

Kehadhiran Intelektual mestilah melengkapi konsep integrasi antara amalan tradisi parti yang soleh dengan penemuan baru yang bermanafaat .

No comments: