Wednesday, May 17, 2006

DARI PELAJAR KEPADA BERJUANG BEKALAN BUAT PENDAKWAH

Matlamat atau hadaf menuntut ilmu adalah untuk memenuhi tuntutan sebuah perjuangan .


Mafhum Firman Allah swt :

Tidak wajar semua orang – orang yang beriman keluar berperang , sebaliknya hendaklah ada sebahagian dikalangan mereka supaya mendalami agama hingga ke akar umbinya supaya kelak mereka memberi peringatan tegas buat kaum mereka apabila mereka kembali kepangkuan kaum mereka , mudah – mudahan mereka berwaspada .
Surah At taubah . Ayat : 122

Ayat di atas bukan sahaja menjelaskan kewajipan menuntut ilmu tetapi juga menjelaskan tindakan ( perjuangan ) yang WAJIB dilakukan sejurus selesai menuntut ilmu .

Muhtawiyat atau substance Perjuangan Islam secara umum ialah :

Membetulkan aqidah dan menghayatinya

Melaksanakan syariat dan mendaulatkannya

Membentuk masyarakat dan biah atau iklim social yang islamik

Menubuhkan Daulah Islamiyyah dan penguasaannya

Mengisi keperluan dan tuntutan ummah semasa ( contemporary )

Membangunkan Daulah seiringan Spiritual dengan Material .



Muhtawiyat di atas memerlukan ilmu , sementara mereka yang berilmu ( walau dalam apa jua disiplin pengajiannya ) bertanggungjawab memperjuangkan Islam dengan segala muhtawiyatnya dan menyelaraskannya pula berasaskan kemahiran atau ilmu yang mereka miliki , seperti mengambil posisi serta bidang yang sesuai dengan ilmu mereka guna melengkapkan muhtawiyat perjuangan islam ini .

Tegasnya : Ilmu wajib dituntut untuk melengkapkan keperluan dan tuntutan perjuangan , sementara mereka yang berilmu pula wajib berjuang sebagai menunai tanggungjawab dan amanah mereka terhadap ilmu yang dituntut.

Realiti sebuah Perjuangan .

Negara kita adalah antara sebidang bumi yang perlukan sebuah perjuangan gigih ke arah pembentukan sebuah Negara yang Membangun secara seimbang dan sepadu antara elemen bumi dan langit . ( Baldatun Toyyibatun wa Rabbun Ghafur = Negara yang Aman dan Maju serentak itu mendapat keampunan dari Allah swt. )

Perlu difahami bahawa kini , Tamadun modern yang dinikmati oleh semua lapisan masyarakat di negara kita , kini bertukar wajah menjadi ancaman kepada masyarakat dengan mengheret mereka ke lembah kebinasaan justeru tamadun itu hanyalah tamadun material yang lompang dari unsur spiritual .

Tambahan pula , pakatan musuh Islam internasional meningkatkan penindasan mereka dengan gaya tindas yang lebih modern dan kejam , malah dewasa ini negara kita dilihat telah menyediakan satu bentuk tahaddiyat ( tentangan ) sengit yang sukar untuk mencari siapa penciptanya tetapi ia mara bagaikan taufan victoria yang memusnahkan .

Projek Taghribiyyah ( تغريبية ) atau pembaratan. Mensasarkan fikrah dan moral.

Projek Irtidadiyyah ( ارتدادية ) atau pemurtadan. Mensasarkan aqidah dan prinsip.

Pemalsuan demokrasi dan hak asasi . Mensasarkan politik dan social .

Pengkhianatan agihan dan hasil bumi . Mensasarkan ekonomi dan khazanah.

Penjarahan akta dan undang – undang . Mensasarkan kuasa dan pengaruh .

5 anasir tahaddiyat atau tentangan di atas menjanjikan arus ganas melanda ummah .

No comments: