Tuesday, May 16, 2006

Adalah bodoh untuk Nazri berkata pembantah IFC bodoh

KUALA LUMPUR, 16 Mei (Hrkh) - "Jika Nazri mengatakan pembantah sebuah forum anjuran IFC (Suruhanjaya Antara Kepercayaan/Agama) sebagai bodoh, adalah terlalu bodoh bagi Nazri untuk menuduh demikian kerana masakan dia tidak tahu motif perjuangan IFC selama ini," kata Naib Ketua Pemuda PAS, Mazlan Aliman.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas keceluparan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohammad Nazri Aziz yang menyifatkan kumpulan pembantah forum anjuran IFC di Pulau Pinang Ahad lalu sebagai bodoh.

Beliau berkata Nazri sebenarnya sudah mengetahui dan banyak menerima laporan mengenai kumpulan ini (IFC) dan seharusnya menunjukkan pendiriannya yang sebenar tanpa berselindung di sebalik kumpulan yang mengaku mempertahankan hak asasi itu.

"Nazri sekarang ini kena tunjukkan pendiriannya, jangan berselindung di sebalik kumpulan tersebut (IFC). Beliau kena isytiharkan bahawa sebenarnya beliau turut bersama dalam kumpulan ini. Ini merupa provokasi dan propaganda Nazri.

"Ini bukan soal yang remeh. Ini merupakan soal yang melibatkan orang Islam. Kumpulan ini memang cuba mengancam akidah orang Islam," katanya.

Nazri dalam kenyataannya yang disiarkan akhbar tempatan hari ini mengatakan tindakan kumpulan yang membantah dan menggagalkan forum tersebut sebagai tindakan bodoh.

Beliau juga menganggap tidak menjadi satu kesalahan bagi IFC dalam mengadakan forum tersebut.

Kelmarin lebih 1,000 orang membantah forum anjuran IFC itu di pekarangan sebuah hotel di Pulau Pinang.

Bantahan aman selama dua jam bermula 8.45 pagi itu diketuai bersama Pengerusi Badan Anti-IFC (Badai) Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang, Ustaz Hafiz Nordin dan Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Haji Azmi Abdul Hamid.

Mereka akhirnya berjaya membatalkan majlis mendapatkan tandatangan menyokong IFC oleh NGO dan Aliran Kesedaran Negara (Aliran).

Antara ahli panel forum terbuka bertajuk 'Federal Constitutions Protection For All' itu ialah Pengarah Eksekutif Awam, Honey Tan Lay Ban; Presiden Aliran, P Ramakrishnan; Profesor Undang-undang Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Shad Saleem Faruqi; Lawyer On Constitutional Matters, Malik Imtiaz dan Ahli Parlimen Kota Bharu, Zaid Ibrahim.

Sementara itu, Mazlan juga berkata, Pemuda PAS bersedia serta turut menyokong mana-mana pihak termasuk NGO yang mempertahankan Islam.

"Pemuda PAS akan menentang habis-habisan sebarang percubaan yang mewujudkan susasana tidak tenteram serta menimbulkan kesangsian pada Islam. Ini termasuklah penyebaran propaganda bagi mencabuli hak sultan sebagai ketua agama serta segala tuntutan oleh IFC ini," katanya.

No comments: