Tuesday, May 23, 2006

Barisan Nasional diajar oleh pengundi bandar di Sarawak

Oleh : Azmi Che We, Manir, Terengganu
Kekalahan Barisan Nasional di sembilan kerusi negeri di dalam Pilihanraya Sarawak yang berakhir pada hari ahad lalu memberi pengajaran berguna kepada parti yang gemar menipu di dalam Pilihanraya itu. Barisan Nasional boleh menipu menerusi data-data pengundi yang boleh dimanupulasikan oleh mereka menerusi agen mereka sendiri iaitu Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), mereka juga boleh menipu secara propaganda menerusi media-media milik mereka. Propaganda yang dimainkan oleh media-media mereka merupakan satu penipuan secara tidak langsung sebenarnya. Cuma penipuan menerusi media massa tidak sama dengan penipuan keatas data-data pengundi seperti yang dilakukan oleh Barisan Nasional ke atas negeri Terengganu di dalam Pilihanraya Umum 2004. Namun, penipuan menerusi media massa nampaknya tidak berkesan ke atas pengundi-pengundi bandar berbangsa cina di Sarawak. Kesudahannya Barisan Nasional tertunduk layu di sembilan kerusi kawasan bandar di Sarawak. Masyarakat cina bandar lebih terdedah kepada maklumat. Mereka lebih celik ilmu. Mereka juga lebih terbuka terhadap idea-idea baru yang dilontarkan oleh pembangkang. Masyarakat cina bandar juga secara umumnya lebih berkemampuan dari segi ekonomi berbanding masyarakat kampung, lantas ini menjadikan mereka masyarakat yang tidak bermental subsidi seperti kebanyakkan bangsa melayu di semenanjung (baik di kampong mahupun di bandar). Kekuatan ekonomi mereka dan keterbukaan mereka terhadap isu-isu semasa menjadikan mereka bangsa yang berani berubah. Mereka menjadi berani untuk tidak mengundi parti pemerintah, sesuatu yang menjadi ketakutan kepada kebanyakkan bangsa melayu di semenanjung. Bangsa Melayu semenanjung takut untuk tidak mengundi parti pemerintah kerana bimbang akan hilangnya peluang pekerjaan, juga kononnya negara akan menjadi mundur jika tidak mengundi pemerintah, bangsa Melayu juga berpendirian bahawa orang Melayu haruslah berterima kasih kepada pemerintah dengan mengundi pemerintah sekarang kerana pemerintah sekaranglah yang telah membangunkan negara sejak merdeka.
Jika bangsa cina bandar di Sarawak berpendirian sama seperti kebanyakkan bangsa Melayu di semenanjung, maka tidak mungkin sama sekali bagi mereka untuk menukar parti di sembilan kawasan bandar di negeri mereka. Mereka akan menjadi bangsa yang sama, kekal dan tidak berubah-rubah dengan mengundi parti pemerintah sahaja sejak merdeka sampai ke hari ini.
Bagi penulis, walaupun parti yang menang bukanlah parti sokongan penulis iaitu PAS, namun kemenangan parti Keadilan Rakyat yang merupakan sekutu PAS sedikit sebanyak melegakan penulis. Kemenangan Parti DAP juga wajar dipuji kerana mereka menentang kerajaan yang memerintah walaupun mereka mungkin tidak dapat ‘tidur sebantal’ dengan kita.
Sesungguhnya penulis dan kebanyakkan penyokong pembangkang merasa gembira dengan kekalahan memalukan Barisan Nasional di sembilan kerusi bandar yang mereka tandingi ini. Ianya menjadi isyarat yang jelas kepada Barisan Nasional agar jangan sesuka hati menipu rakyat. Juga jangan sesekali menaikkan harga minyak, elektrik dan tol lebuhraya sesuka hati mereka

No comments: