Saturday, May 06, 2006

Kewajipan untuk kembali kepada Islam

"Allah berfirman:وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون:(سورة الذاريات:56)
Maksudnya:Dan tidaklah aku jadikan manusia dan Jin kecuali supaya mereka beribadat kepadaku.
FirmanNya lagi:واعبدوالله ولا تشركوا به شيئا،وبالوالدين إحسانا(سورة النساء:36)
Maksudnya:Sembahlah Allah dan jangan syirik kepadanya serta berbuat baiklah kepada kedua ibu dan bapa.
Kedua-dua ayat ini menjelaskan kepada kita tentang kewajipan sebenar kita untuk patuh dan taat serta kembali kepada sistem dan cara hidup yang diatur oleh Allah sebagai Tuhan kepada sekalian alam.

Kewajipan Kembali Kepada Sistem Hidup Islam

Penulis terlebih dahulu memohon ampun kepada Allah dan berharap tulisan ini memberi manfaat kepada sesiapa yang membacanya.Penulis muhasabah dirinya dengan merenung Firman Allah:يا أيها الذين ءامنوا لم تقولون ما لا تفعلون،كبر مقتا عند الله أن تقولون ما لا تفعلون

Maksudnya:Wahai orang-orang yang beriman,janganlah kamu mengatakan suatu yang kamu tidak buat,Allah sangat murka kepada kamu yang bercakap suatu yang kamu tidak melakukannya.(سورة الصف:1)

Allah berfirman:وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون:(سورة الذاريات:56)

Maksudnya:Dan tidaklah aku jadikan manusia dan Jin kecuali supaya mereka beribadat kepadaku.

FirmanNya lagi:واعبدوالله ولا تشركوا به شيئا،وبالوالدين إحسانا(سورة النساء:36)

Maksudnya:Sembahlah Allah dan jangan syirik kepadanya serta berbuat baiklah kepada kedua ibu dan bapa.

Kedua-dua ayat ini menjelaskan kepada kita tentang kewajipan sebenar kita untuk patuh dan taat serta kembali kepada sistem dan cara hidup yang diatur oleh Allah sebagai Tuhan kepada sekalian alam.

Hendaklah kita sedar dan faham bahawa Islam merupakan satu cara hidup yang lengkap yang merangkumi di dalamnya seluruh aspek kehidupan yang mengatur hubungan kita dengan pencipta dan sesama makhluk.

Saya ‘merajinkan’ diri menulis makalah ini setelah melihat ramai di kalangan umat Islam termasuklah lulusan-lulusan universiti yang menjadi musuh Islam dari dalam akibat tidak memahami ajaran Islam yang sebenar ataupun kerana nipisnya iman dan takwa mereka kepada Allah.Mereka berjuang konon-kononnya di atas dasar human right,liberal dan sebagainya.Sedangkan Islam merupakan agama yang mengiktiraf hak-hak dan kebebasan manusia cuma hak-hak dan kebebasan itu dikawal supaya sesuai dengan fitrah sebagai seorang insan.

Islam menyuruh kita menutup aurat supaya maruah kita terpelihara dan membezakan kita dengan binatang yang yang tidak dikurniakan akal serta perasaan malu.Pada hari ini kita melihat ramai dikalangan umat Islam yang berpakaian tetapi zahirnya seperti tidak berpakaian.

Nabi S.A.W bersabda:صنفان من أهل النار لم أرهما،قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس،ونساء كاسيت عاريات مائلات مميلات،رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة،لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها،وإن ريحها ليوجد من مسيرة كذا وكذا.(رواه مسلم)

Maksudnya:Dua golongan dari ahli neraka yang yang aku tidak sempat bersama mereka,satu kaum yang ada bersama mereka cemeti seperti ekor lembu,mereka memukul orang ramai dengannya dan golongan wanita yang berpakaian seperti tanpa pakaian,mereka mengoda dan menyebabkan orang tergoda,di kepala mereka seperti bonggol unta,mereka tidak dapat masuk syurga,malah tidak dapat menghidu baunya,sesungguhnya bau syurga dapat diketahui dari jarak sekian dan sekian.

Marilah sama-sama kita merenung hadis ini berdasarkan neraca iman dan takwa.Kita tidak mahu perjalanan hidup kita di dunia ini menjadi satu persinggahan yang tidak memberi sebarang makna untuk kehidupan selepas mati yang kekal abadi.Janganlah nafsu serakah yang menjadi pertimbangan hidup yang seterusnya membawa kita ke arah kebinasaan.

Nabi S.A.W bersabda:لا يؤمن أحدكم حتى يكون هواه تبعا لما جئت به.

Maksudnya:Tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah hawa nafsunya tunduk dengan ajaran yang aku bawa.

Firman Allah:وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم.(الأحزاب:36)

Maksudnya:Dan tidak patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak pula bagi perempuan mukminah,apabila Allah dan rasulnya telah menetapkan satu ketetapan,membuat pilihan yang lain bagi urusan hidup mereka.

Saya ‘merajinkan’ diri saya merujuk kitab tafsir untuk mencari sebab turun ayat ini.Ibnu Abbas meriwayatkan,suatu hari Rasulullah meminang Zainab Binti Jahshy untuk Zaid Bin Harithah,Pinangan ini telah ditolak oleh Zainab Binti Jahshy,lalu Allah menurunkan ayat ini yang menyebabkan Zainab Binti Jahshy akur dan menerima pinangan tersebut.

Kalaulah hanya kerana menolak pinangan Nabi untuk sahabatnya menyebabkan Allah menurunkan ayat yang menyeru supaya seorang mukmin atau mukminah tunduk serta redha dengan apa jua ketetapan Allah dan RasulNya,apalagi golongan yang membelakangkan sistem atau cara hidup Islam dan memilih sistem dan cara hidup yang di atur oleh barat.Mereka menganggap konon-kononnya cara hidup yang di atur Islam ketinggalan zaman dan tidak sesuai dengan zaman yang serba canggih ini.Padahal Islam sesuai dengan semua zaman dan ketika zaman gemilangnya pernah membentuk suatu ketamadunan yang unggul dan tiada tolak bandingnya.

Sejarah mencatatkan bagaimana dunia barat sendiri banyak menceduk kemajuan yang di bawa oleh umat Islam.Ketika era kegemilangan Andalus suatu ketika dulu,ramai di kalangan pelajar-pelajar barat yang menuntut ilmu duniawi di Andalus dan membawa pengaruh ketamadunan Islam ke negara mereka.Barat begitu tertarik dengan kemajuan ilmu yang dicapai oleh umat Islam,seperti sistem paip air yang menakjubkan di masjid Cordowa dan peristiwa Khalifah Harun Al-Rasyid menghantar hadiah jam waktu kepada Chalmegne,seorang Raja Perancis.Mereka juga terpesona dengan hospital-hospital yang didirikan di bandar-bandar Islam.Sehinggakan pada peringkat awal dunia barat menyangka teknologi yang di bawa oleh orang Islam merupakan sihir.

Umat Islam sekarang menjadi lemah tidak bermaya kerana penganutnya tidak mahu kembali kepada sistem hidup Islam yang tulen.Penulis ingin memetik kata-kata yang pernah diucapkan oleh Saidina Umar Al-khattab:

نحن قوم أعزنا الله بالإسلام،فمهما نبتغي العز بغير ما أعزنا الله اذلنا الله.

Maksudnya:Kitalah satu kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam,sekiranya kita mencari kemuliaan selain daripada yang Allah muliakan ini,Allah akan menghinakan kita.

Kita juga melihat ramai di kalangan pemerintah negara umat Islam pada hari ini membelakangkan sistem dan peraturan Allah lalu memilih sistem yang di atur oleh manusia sebagai dasar negara.Tidakkah mereka membaca firman Allah,

أفحكم الجاهلية يبغون،ومن أحسن من الله حكما لقوم يوقنون:(المائدة:50)

Maksudnya:Apakah peraturan dan sistem jahiliyyah yang mereka cari? Siapakah yang lebih baik dari Allah dalam mengadakan hukum bagi mereka yang yakin?

Penulis cukup tertarik dengan penjelasan yang di bawa Ibnu Kathir ketika mentafsirkan ayat ini:(Allah taala menolak mereka yang tidak menerima sistem Allah yang sempurna atas semua kebaikan,yang mencegah segala keburukan,mereka cenderung kepada pandangan dan hawa nafsu serta istilah-istilah yang dicipta oleh manusia tanpa bersandarkan kepada syariat Allah seperti yang dilakukan oleh golongan Jahiliyyah yang menghukum berdasarkan kepada kesesatan dan kebodohan.Seterusnya Ibnu Kathir membawa kisah Kerajaan Tatar yang dipimpin oleh Jankazkhan yang mencipta perlembagaan ‘Yasaq’yang dicampur aduk dari ajaran Yahudi,Kristian,Islam dan lain-lain.Banyak daripada undang-undang yang dicipta itu semata-mata berdasarkan pandangan dan hawa nafsu.Maka peraturan yang dicipta itu telah menjadi undang-undang yang diikuti lalu Al-Quran dan Sunnah Nabi tidak lagi menjadi dasar kehidupan.Ibnu Kathir juga menghukum golongan yang mencipta dasar tersebut sebagai Kafir dan wajib diperangi sehinggalah mereka kembali kepada Hukum Allah.)

Apakah bezanya perlembagaan ‘Yasaq’ ini dengan perlembagaan ciptaan manusia yang digunapakai oleh banyak negara Islam pada masa kini?Oleh itu usaha untuk mengembalikan sistem dan cara hidup Islam yang menyeluruh adalah sangat penting kerana itulah sebenarnya merupakan peranan dan tanggungjawab utama kita sebagai hamba kepada Tuhan Yang Esa.Wallahu A’lam.

No comments: