Tuesday, June 23, 2009

Tidak ada lagi bincang kerajaan perpaduan - Presiden PAS

Wan Nordin Wan Yaacob
Mon Jun 22, 09 3:02:54 pm MYT
KUALA LUMPUR, 22 Jun (Hrkh) - Majlis Presiden Pakatan Rakyat hari ini menegaskan pihaknya menolak sebarang usaha membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno.
Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendieri menyatakan, dalam isu Kerajaan Perpaduan, Umno telah menjalankan fitnah yang jahat dan dengan itu pihaknya bertegas tidak lagi mahu membincangkan pembentukan kerajaan tersebut.
Apa yang diusahakan sebelum ini disalah tafsir oleh kepimpinan Umno-BN untuk memfitnah PAS dan Pakatan Rakyat semata-mata memecahbelahkan hubungan pakatan, katanya.
Beliau berkata demikian ketika mengadakan sidang media bersama Sekretariat Majlis Presiden Pakatan Rakyat di Bilik Ketua Pembangkang, Bangunan Parlimen hari ini.
Turut hadir ialah, Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub; Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali dan Dato' Seri Nizar Jamaluddin.
Sementara di pihak KeADILan, Presiden, Dato' Seri Wan Azizah Wan Ismail; Timbalan, Dr Syed Husin Ali; Naib Presiden, Azmin Ali dan Sivarasa Rasiah; anggota MT KeADILan, Saifuddin Nasution, dan di pihak DAP pula, Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng; Dato' Ngeh Ko Ham.
Sementara itu, Anwar yang membacakan kenyataan mewakili Pakatan Rakyat menyebut, akatan Rakyat menolak pengwujudan kerajaan perpaduan.
"Semua parti dalam Pakatan Rakyat mengulangi komitmen untuk terus bersama memperkasakan Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan persekutuan akan datang," katanya.
Majlis pimpinan Pakatan Rakyat menolak idea penubuhan kerajaan Perpaduan dengan Umno-BN, yang merupakan suatu fitnah dan tohmahan serta tindakan terdesak Umno mengugat kekuatan Pakatan Rakyat yang semakin mendapat dukungan rakyat, tegas Anwar.
Menyokong pandangan itu, Salahuddin Ayub pula menyatakan kenyataan tersebut sebenarnya adalah muktamad dan ini bermaka tidak akan ada lagi 'unity talk' dengan Umno.
Malah Salahuddin kelihatan gembira dengan perkembangan itu yang seterusnya dilihat akan membuatkan Umno kelemasan.
Seorang lagi Naib Presiden PAS, Mahfuz pula memberi analogi bahawa 'Umno kini kehilangan tabung oksigen' apabila isu kerajaan perpaduan ini telah ditamatkan dengan kenyataan pimpinan pakatan.
Kenyataan itu juga sebagai satu usaha menutup talian hayat yang ada pada Umno/BN yang selama ini mengucarkacirkan pakatan dnegan penyelewengan isu kerajaan perpaduan, ujarnya.
/wann

Monday, June 15, 2009

Keretakan Dalam PAS???


oleh alfursaan
Sunday, June 14 @ 22:44:44 PDT

Hikmah besar? ternyata tahap pemikiran sebahagian ahli pas..masih kurang matang dan bijaksana, juga dari segi akhlak serta adab2 berjemaah. Bila pemimpin ada berbeza pendapat sikit ( sedangkan ia hanya dalam perkara furu' dan ijtihadiyyah sahaja yang masih belum dimuktamadkan lagi!) tiba2orang2 bawah mcm kita ini dah mula bertukar watak dan wajah...seolah2 bukan ahli Pas yang pernah mengikuti usrah dan program taybiyyah, sia2 saja cakap berjuang Islam..tp ternyata masih jauh segi akhlak islam lebih2 lagi terhdap pemimpin sendiri!

Betul kata seorang sahabat semasa kami menuntut di timur tengah dulu 'menghadapi kaum 'syiah dan khawarij JADIAN' seperti ini lebih sukar dari menghadapi sesetengah golongan juhalak dari kalangan musuh'! sifat paling bahaya lagi buruk ialah suka membeza2kan antara pimpinan sedangkan dalam berjemaah kita disuruh mentaati, mengambil dan menanggapi KESEMUA MEREKA, KEpemimpinAN mereka adalah SATU tidak terpisah2!

Antara Sifat jahiliyyah pling ketara dalam jemaah Pas yang masih ada ialah ketaksuban melampau terhadap indiviu pemimpin melebihi batasan Syara' sedang hanya pada Rasulullah saw sahaja kita boleh berbuat demikian, Harus kita semua ingat bahwa semua pemimipin kita boleh dan pernah berbuat silap sesuai dengan sifat manusiawi kita yang tidak maksum namun ia tidak sikit pun mencacatkan mereka selama bukan dalam perkara Aqidah dan mereka pula tidak mekakukan dosa2 besar. Namun kita dituntut melakukan amal saling nesehat menasehati dengan penuh sopan dan akhlak mulia.

Mungkin hikmah tmbulnya isu UG(unity government) ini ialah Allah swt hendak menzahirkan kepada kita semua tentang tahap pencapaian akhlak dan WALA' & THIQAH ahli kita selama ini . Malang sekali telah ada ahli Pas yang terang terangan menyatakan penentangan terbuka terhadap pemimpin semata2 kerana berlaku sedikit perselisihan pndapat antara pimpinan sperti dlm isu UG ini. Patutlah Saiyidina Ali sndiri dulu pernah dimaki bahkan diancam nyawa bila orang bawahan yang 'ikhlas' tapi bodoh lagi dungu' dalam ehwal kepimpinan jemaah tiba2 berlagak murabbi atau Qoied.

Isu UG ni belum apa2 tapi pengikut bawahan spt ini dah mula tersasul jauh dan berlaku 'biadab'. pengikut pemikiran dan akhlak yang begini rupa anytime boleh ' berpaling tadah' atau lari meninggalkan jemaah. Punca semua ini antaranya kerana
1) Tidak memahami dasar perjuangan Islam, masih ditakuk ikut2an@ taklid.
2)Taksub buta pada manusia selain Rasulullah saw.
3) Bersifat jahiliyyah/ sifat Assobiyyah kedaerahan kepuakkan.
4) tahap keikhlasan yang dgt diragui.
5) Suka menghukum orang lain baik mad'Uu atau rakan sndiri tanpa hujjah syara' dan rasa bersalah.. dan yang paling jelas sekali tak Faham apa itu STRATEGI DAN KAEDAH2 DA'WAH & JIHAD. Hanya ada semangat semata2 tanpa pimpinan dan pedoman ilmu.

Bayangkan kalau dua orang tokoh besar kita yang berbeza pendapat ( dalam perkara uru' ini) sudah tiada..agak2nya apakah kita semua akan berhenti dari berjuang?? Laksana Kaum syiah yang konon bermati2an mendewakan pemimpin mereka..hakikatnya melalui TAASUB/ FANATIK terhadap individu selain Rasulullah saw inilah jalan paling mudah dan 'laku' utk syaitan menyesatkan manusia disepanjang zaman! apakah kita mahu mensia2kan berjuang 50 tahun ini dengan kemurkaan Allah swt ?? Kembalilah menjadi waras wahai sahabat2 semua! Kita kasihkan KESEMUA Pmimpin2 kita tanpa rasa taksub dan membeza2kan mereka dari sudut Wala'nya, masing2 ada lebih dan kurangnya!Kita kasihi SEMUA nya kerana itu adalah perintah Allah swt,kita hendaklah hormati pandangan mereka walau terkadang agak berbeza dgn kehendak kita.

Ingatlah pesan al-Marhum Ustz Fadhil Noor " Pemimpin merancang dan melihat dari atas atas..tentulah pandangannya agak lebih jauh dan meluas..berbeza dgn yang berada di bawah" kalau rasa tak mahu ikuti pimpinan ( keputusan Jamaah Pimpinan)eloklah kalian semua mufaraqah shj dan tubuhkanlah sahaja parti baru! Nanti akan ada pula Allah zahirkan orang2 seperti kalian yang bila tak puas hati dgn kalian juga akan membuat jemaah baru spt kalian! atau jadilah spt syiah yang menunggu Imam baru yang konon akan memimpin mereka kononnya..ataukah Imam tersebut adalah al-Mahdi yang akan memerangi mereka atas segala kesesatan dan kedurjanaan mereka sepanjang sejarah umat! jgn menuduh sebarangan, saya sekadar memberi pndapat atau saranan..yang benar milik Allah jua. jadilah pejuang yang IKHLAS, FAHAM, BERILMU DAN BERIKAN WALA' pada jemaah pmpinan! ALLAHU AKBAR HANCUR UMNO/ BN, HANCURKAN SEMUA SIFAT JAHILIYYAH dalam diri kita! hentikan kerja2 dosa dengan melaga2kan pemimpin dan adu domba! kembalikan sesuatu urusan itu kepada 'AHLINYA'. WALLAHU A'LAM
dipetik dari tranungkite

Wednesday, June 03, 2009

Akhlak ahli gerakan Islam

Ustaz Zainudin Hashim

Setiap manusia memiliki potensi dan bakat tersendiri yang boleh melonjakkannya menjadi insan yang amat diperlukan oleh masyarakat, apatah lagi jika manusia ini daripada jenama Muslim, pasti dia amat diperlukan oleh agamanya untuk mengembang, memperkasa, membenteng, melindunginya daripada anasir yang boleh menggugat kekuatannya daripada serangan makhluk perosak akidah, iman dan ilmu pengetahuan agama.

Ia semua tertakluk kepada sejauhmana insan Muslim itu dapat membentuk jati dirinya dengan aspek tarbiyah yang telah diperkatakan sebelum ini, dengan mengambil kira semua jenis tarbiyah yang diperlukan oleh seseorang ahli gerakan Islam yang aktif, di samping memelihara uslub dakwah yang berkesan bagi memastikan kesinambungan gerakan Islam terus utuh dan kukuh di persada alam ini.

Bagi memastikan agar Islam terus berkembang melalui usaha dan kerja dakwah, ahli-ahli gerakan Islam perlu memelihara beberapa konsep akhlak yang dikira sebagai penting bagi meneruskan misi untuk memartabatkan Islam sebagai agama tertinggi dalam perjuangan hidup sebagai hamba Allah di muka bumi ini, antara akhlak tersebut yang mesti dipelihara ialah:
1. Akhlak terhadap Allah
2. Akhlah terhadap Rasulullah
3. Akhlak terhadap kitab Allah (al-Quran)
4. Akhlak terhadap Sunnah/hadis Rasulullah
5. Akhlak sesama jiran tetangga
6. Akhlak terhadap orang ramai
Konsep akhlak dalam Islam
Islam mempunyai dua sumber iaitu al-Quran dan As-Sunnah yang menjadi pegangan dalam menentukan segala urusan dunia dan akhirat. Kedua-dua sumber itulah juga yang menjadi sumber akhlak Islamiyah.

Prinsip-prinsip dan kaedah ilmu akhlak Islam semuanya didasarkan kepada wahyu yang bersifat mutlak dan tepat neraca timbangannya.
Apabila melihat perbahasan bidang akhlak Islamiyah sebagai satu ilmu berdasarkan kepada dua sumber yang mutlak ini, dapatlah dirumuskan definisinya seperti berikut:
Satu ilmu yang membahaskan tatanilai, hukum-hukum dan prinsip-prinsip tertentu bagi mengenal pasti sifat-sifat keutamaan untuk dihayati dan diamalkan dan mengenalpasti sifat-sifat tercela untuk dijauhi dengan tujuan membersihkan jiwa berasaskan wahyu Ilahi bagi mencapai keredhaan Allah (ridwaanullah).

Manakala akhlak pula dapatlah kita rumuskan sebagai satu sifat atau sikap keperibadian yang melahirkan tingkah laku perbuatan manusia dalam usaha membentuk kehidupan yang sempurna berdasarkan kepada prinsip-prinsip yang telah ditetapkan oleh Allah.
Dengan kata lain, akhlak ialah suatu sistem yang menilai perbuatan zahir dan batin manusia baik secara individu, kumpulan dan masyarakat dalam interaksi hidup antara manusia dengan baik secara individu, kumpulan dan masyarakat dalam interaksi hidup antara manusia dengan Allah, manusia sesama manusia, manusia dengan haiwan, dengan malaikat, dengan jin dan juga dengan alam sekitar.

Justeru, baginda Rasulullah s.a.w. ada menegaskan bahawa, akhlaklah yang menjadikan seseorang Muslim itu hingga mencapai iman yang sejati, ini ditegaskan dalam sebuah hadis yang bermaksud: "Sesempurna iman seseorang yang beriman itu adalah yang paling baik akhlaknya."
Akhlak terhadap Allah SWT
Ia bermaksud bahawa yang paling utama sekali ialah beriman kepada Allah SWT selaku Pencipta yang meliputi kepercayaan dan pegangan kental mengenai 'Tauhid Uluhiyyah' dan 'Tauhid Rububiyyah' bagi melahirkan iman dan akidah yang sejahtera daripada sebarang kepercayaan khurafat, bid'ah, tahayul, syirik yang sememangnya tidak sinonim dengan ahli-ahli gerakan Islam yang memperjuangkan akidah yang benar berpaksikan al-Quran dan Sunnah baginda Rasulullah s.a.w.
Akhlak terhadap Rasulullah s.a.w.
Iaitu keimanan dan kepercayaan kepada Nabi Muhammad s.a.w. sebagai rasul dan nabi terakhir seperti yang ditegaskan oleh al-Quran, membenarkan risalah yang dibawa kepada umat bagi menyatakan konsep 'Amar Makruf Nahi Mungkar' tanpa mengira batas sempadan kaum, bangsa, kedudukan, pangkat, jantina dan sebagainya, semuanya sama di sisi Allah, kerana yang paling bertakwa adalah yang paling mulia di sisi-Nya.
Akhlak terhadap kitab Allah (al-Quran)

Sesungguhnya al-Quran adalah rujukan utama kepada ahli-ahli gerakan Islam, ia dapat dijelmakan melalui pembacaan, penghayatan, kajian, penghafazan jika mampu lakukan atau menghafaz surah-surah tertentu yang sering dibaca oleh orang awam dan mentafsirkannya dengan pendekatan yang mudah difahami oleh golongan sasaran, ia bertujuan bagi menarik mereka kepada jalan hidup Islam yang sempurna.

Ini kerana al-Quran seperti apa yang pernah disampaikan oleh baginda sendiri, bahawa di dalam al-Quran ada menceritakan kisah orang-orang terdahulu daripada umat hari ini dan berita mengenai kehidupan di alam akhirat, ia memberi maksud bahawa kitab suci itu amat berguna untuk pegangan ahli-ahli kerana ia mampu menginsafkan mereka di samping menetukan hala tuju hidup terakhir untuk menuju jalan menemui Allah SWT.

Ahli gerakan Islam perlu tahu tafsir al-Quran dengan baik, kerana ia terbahagi kepada tafsir al-Ma'thur sama ada tafsir ayat dengan ayat yang lain, atau tafsir ayat yang diperjelaskan oleh hadis Nabi, tafsir bi ar'yi al-Mamduh aitu tafsir dengan menggunakan pendapat yang boleh diterima seperti kitab tafsir yang dibuat oleh kedua-dua Tuan Guru Mursyidul Am dan Presiden PAS, tafsir Hamka, tafsir Ustaz Sonhaji Mohammad al-Ibr al-Athir dalam bahasa Melayu, Saiyid Qutb yang ditrerjemahkan dalam bahasa Melayu oleh al-marhum Yusuf Zaki Yaakob dan lain-lain.
Akhlak terhadap Sunnah/hadis Rasulullah
Hadis adalah perkara yang berkisar tentang Sunnah Rasul s.a.w. dan apa yang disandarkan kepada Rasul s.a.w. dari segi perkataan, perbuatan, pengakuan, sifat akhlak (peribadi) dan sifat kejadiannya. Hadis atau Sunnah Rasul s.a.w. adalah sumber rujukan kedua selepas al-Quran.
Sebagai ahli gerakan Islam, mereka perlu melihat bahawa hadis atau sunnah Nabi Muhammad penting dalam kehidupan rutin harian, iaitu mereka perlu menghafaz beberapa hadis penting sebagai rujukan hujah ketika menyampaikan mesej dakwah kepada orang ramai.

Mereka juga perlu menguasai perkara yang berkaitan dengan hadis atau sunnah seperti mengetahui imam-imam tersohor agak tidak mudah diperkotak-katikkan oleh pihak musuh yang berselindung dalam kelambu orang Melayu. Imam-imam itu adalah seperti Imam Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Tirmizi, Ibnu Majah dan Nasa~ie disamping Imam Baihaqi, Tabarani, al-Hakim dan lain-lain, begitu juga menguasai ilmu 'Ulum al-Hadis' dengan mengetahui istilah hadis sohih, do'if, mutawatir, mursal, maudo' (palsu) dan lain-lain.

Akhlak sesama jiran tetangga

Ia juga merupakan pendekatan Nabi Muhammad s.a.w. dengan memelihara jiran tetangga walaupun mereka bukan beragama Islam, ini adalah kerana mereka juga merupakan makhluk manusia yang mempunyai hati dan perasaan yang sama dengan kita.
Ahli-ahli gerakan Islam adalah disaran agar memiliki ciri mesra alam dengan sesiapa terutama jiran tetangga, dengan tidak diri atau isteri mendedahkan aurat ketika berinteraksi dengan mereka kerana ini boleh menghilangkan sedikit rasa tidak percaya mereka kepada diri dan menjejaskan potensi untuk mengajak mereka kepada Islam secara praktikal.

Layanilah mereka dengan santun dengan tidak mengguris perasaan mereka walaupun mereka tidak menerima dakwah yang kita syorkan kepada mereka, apatah lagi mereka tidak sinonim dengan masjid atau program surau yang berbentuk kemasyarakatan dan ilmiah. Ahli perlu bersabar terhadap keranah mereka sebagai menyahut seruan baginda s.a.w. yang bermaksud: "Seorang mukmin yang bercampur/bergaul dengan orang ramai dan bersabar terhadap karenah-karenah mereka adalah lebih baik daripada mukmin yang tidak bercampur/bergaul dengan orang ramai dan tidak bersabar terhadap karenah-karenah mereka."
Akhlak terhadap orang ramai

Ia satu lagi akhlak yang perlu dititik-beratkan oleh ahli gerakan Islam, iaitu menjadikan orang ramai sebagai medium untuk menyampaikan mesej dakwah. Tetapi apapun sebelum melakukan tugas atau usaha dakwah itu, ahli perlu menguasai ilmu-ilmu alat di samping menyelami kehendak mereka bagi memudahkan kerja-kerja dakwah dengan tidak menghalalkan cara yang salah untuk sampai kepada matlamat.

Usaha dakwah terhadap orang ramai perlu menunjukkan sikap dan akhlak terpuji, apatah lagi ia tidak kelihatan menyanggah sunnah-sunnah Rasululla s.a.w. seperti menghisap rokok, minum atau makan berdiri, memakai pakaian yang tidak dianggap sopan menurut pandangan orang ramai.

Ia bertujuan untuk sampai kepada matlamat sebenar penciptaan manusia sebagai khalifah Allah di muka bumi ini, sekali gus menaikkan taraf mereka sebagai sebaik-baik umat seperti yang ditegaskan Allah melalui ayat 110 surah Ali 'Imran yang bermaksud: "Kamu adala sebaik-baik umat yang dikeluarkan kepada umat manusia sejagat, dengan menyuruh mereka melakukan kebaikan, mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah."